Voor hulpdiensten

Direct meekijken tijdens telefonische meldingen

Draagt bij aan betere beeld- en besluitvorming

Wat anderen zeggen

WeSeeDo is makkelijk in gebruik en helpt ons bijvoorbeeld bij de beeldvorming van een incident, het geven van handelingsperspectief en beelden kunnen besluitvorming ondersteunen. WeSeeDo kan een helikopterview geven, daarbij letten we op de veiligheid van hulpverleners en omstanders.’’

– Darnell Bakker, Innovatie Meldkamer Noord-Nederland

Let op! Dit is geen weergave van een echt incident. In verband met de privacy en wetgeving is het brandende object als voorbeeld in de foto verwerkt.

Als eerste aanspreekpunt beoordeel je de aard en urgentie van telefonische meldingen. Had je tijdens het gesprek mee willen kijken, zodat je een betere inschatting kan maken?  WeSeeDo Direct is een slimme beeldcommunicatieoplossing, waarbij je naast het telefoongesprek direct een eenzijdige veilige beeldverbinding opstart. Dit betekent dat de centralist zelf niet in beeld komt. Jij ziet op afstand gelijk de situatie ter plekke bij de hulpvrager, waarbij de telefoonverbinding tussen de melder en jou blijft staan.

Het nieuwe melden

In een onderzoek van het ministerie van justitie uit 2019 blijkt dat beeldbellen bijdraagt aan het gerichter oplossen van hulpvragen. Hulpverleningsdiensten en onderzoeksorganisatie TNO hebben uitgezocht hoe de overheid zich slimmer kan organiseren met betrekking tot kansen die nieuwe communicatievormen bieden voor het melden van veiligheidsincidenten. Er is hierbij ook specifiek gekeken naar de inzetbaarheid van WeSeeDo Direct. De conclusie uit dit onderzoek is dat bij meldingen waarbij de situatie telefonisch niet duidelijk kan worden uitgelegd, beeldbellen via WeSeeDo een grote toegevoegde waarde heeft. Ook concludeert TNO dat het toevoegen van beeld bij 112 meldingen in de toekomst business-as-usual wordt. TNO wenst dat organisaties in het kader van ‘het nieuwe melden’ niet achterblijven en de kansen op het gebied van nieuwe communicatieoplossingen aangrijpen.

Voordelen WeSeeDo Direct

  • hulpvragers hoeven niets te downloaden of te installeren
  • centralisten komen zelf niet in beeld
  • data wordt niet opgeslagen
  • je kan meldingen direct beter beoordelen
  • je kan de hulpvragers adequater en gerichter helpen
  • je kan gemaakte foto’s van de locatie/situatie ter plekke gelijk intern doorzetten
  • je kan aanrijdende eenheden beter informeren en aansturen
  • je hebt een betere overdracht naar je collega’s
  • het is plaats onafhankelijk en op elke smartphone inzetbaar

WeSeeDo Direct wordt onder hulpdiensten al breed ingezet

De Meldkamer Noord-Nederland (MkNN) is de gezamenlijke 112 meldkamer van politie, veiligheidsregio, brandweer en ambulancezorg in Friesland, Groningen en Drenthe. Sinds juni 2019 maakt MkNN gebruik van WeSeeDo ter ondersteuning van het intake proces.

MkNN bereikt met WeSeeDo Direct een grotere efficiëntie en meer tijdwinst. De centralisten kunnen met de WeSeeDo Direct live videoverbinding de melders beter helpen en aanrijdende eenheden ter plekke adequater en gerichter ondersteunen. Meldkamer Noord-Nederland is met WeSeeDo Direct de eerste meldkamer in Nederland met een werkende livebeeld oplossing welke voldoet aan de randvoorwaarden.

Nieuw! Melder kan nu ook van camera switchen

Als de beeldverbinding tot stand is gebracht, heeft de melder nu ook de mogelijkheid om de camera aan de voor- en achterzijde van de smartphone te switchen. Dit kan handig zijn als de melder bijvoorbeeld een wond op zijn of haar gezicht wil laten zien of als je de melder gerust wilt stellen en direct op wilt schalen naar het menselijk contact. De melder voelt zich gehoord en gezien. En jij kan nog beter je werk doen!

Veilig en security

WeSeeDo Direct slaat geen beelden en/of audio op en voldoet aan de ISO27001, NEN7510 en Europese privacywetgeving. De privacy blijft gewaarborgd. WeSeeDo slaat geen data op en draait op Nederlandse servers.

Makkelijk te combineren met elke telefooncentrale

Ongeacht welk software pakket en telefooncentrale je gebruikt, WeSeeDo Direct is snel operationeel en gelijk eenvoudig te bedienen door je medewerkers. Daarnaast is het voor de melder op elke smartphone bruikbaar. Hulpvragers hoeven dus niets te downloaden of te installeren.

"WeSeeDo Direct helpt ons bij de beeldvorming van een incident, het geven van handelingsperspectief en beelden kunnen besluitvorming ondersteunen."

Hoe WeSeeDo Direct werkt, in 1 minuut

Meer weten? Plan direct een WeSeeDo gesprek met ons in!

We laten je graag zien hoe WeSeeDo Direct werkt, op een dag en tijdstip dat het jou uitkomt.

Liever op een andere manier contact? Bel ons op (085) 273 79 77 of gebruik ons contactformulier. Of blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief