WeSeeDo: voor iedereen toepasbaar!

20 juli 2018

Interview met Jaap de Winter van ASBR en LoopbaanBoost

Voor hun nieuwe product LoopbaanBoost besloot ASBR gebruik te gaan maken van WeSeeDo. Wij gingen langs bij directeur Jaap de Winter om naar zijn ervaringen te vragen.

Vertel eens over LoopbaanBoost?

ASBR is 27 jaar geleden begonnen als HR-bureau. Eigenlijk gaat ons werk over persoonlijke ontwikkeling en carrièreplanning. In de loop der tijd is onze focus verschoven. We werken niet meer uitsluitend B2B, maar zijn nu ook B2C gericht. Er is immers iets veranderd in de wereld. Werknemers nemen zelf de regie, maken zelf keuzes in hun loopbaan en sturen zelf naar hun eigen toekomst. Vroeger zaten mensen te wachten tot de werkgever voor hen bepaalde wat goed voor hen was. Die tijden zijn voorbij, en LoopbaanBoost speelt daarop in. Met dit product richten wij ons primair op de consument.

Hoe kwam je bij WeSeeDo terecht?

Ik zat te lunchen met iemand die gebruik maakt van WeSeeDo. Zij vertelde over het maken van afspraken, het voeren van intakegesprekken en over WeSeeDo. Daarmee wilden wij ook aan de slag. Ik zei: “Bel die man eens op,” en daar kwam Iebele Otten aangereden om te vertellen hoe het werkt. Ik was meteen overtuigd en besloot ter plekke om het gewoon te doen.

Dat is doortastend. Heb je nog andere opties overwogen?

Nee, ik heb direct voor WeSeeDo gekozen. Vooral omdat ik niet van lange contracten houd, waar je eindeloos aan vast zit terwijl je er niets aan hebt. Dus als het goed bevalt, blijf ik graag heel lang en als het niet bevalt, neem ik liever gisteren dan vandaag afscheid. En dat past bij het business model van WeSeeDo. Dus er was geen drempel om te starten: gewoon doen.

Hoe en wanneer zet je WeSeeDo in?

We zetten WeSeeDo langs twee kanalen in: via ons contactformulier en via een uitnodiging. We maken afspraken voor WeSeeDo intakegesprekken voor coaching en sollicitatiegesprekken. Mensen hebben een grote angst voor beeldbellen. Ze vragen altijd om informatie via mail of telefoon. Alleen telefonisch mis je de emotie, en die is ontzettend belangrijk, dus sturen wij aan op WeSeeDo-en.

Verloopt een WeSeeDo-gesprek anders?

Natuurlijk is het anders dan een face-to-face gesprek. Je bent afhankelijk van het licht, van de verbinding, je ziet de ander niet van top tot teen, maar het is veel beter dan telefonisch contact. Non-verbale communicatie, daar draait het allemaal om voor ons. Via de telefoon mis je die volledig, terwijl die zo belangrijk is in ons vak. Als iemand iets vertelt over drijfveren, emoties of lastige onderwerpen, willen wij graag zijn non-verbale communicatie oppikken.

Zijn je medewerkers efficiënter nu ze gebruik maken van WeSeeDo?

Nee en ja. In ons werk is WeSeeDo prima voor een intakegesprek en tussentijdse communicatie, maar er moet uiteindelijk ook persoonlijk contact zijn. We kunnen niet zonder. WeSeeDo is wel drempelverlagend en je kunt sneller een intakegesprek regelen. Wij doen dat buiten kantooruren, omdat veel mensen dat graag willen. Als consultant kun je, waar je ook bent, snel contact leggen via WeSeeDo. Dan ben je niet je hele avond kwijt. Je kunt in je kantoorruimte gaan zitten en even een half uur WeSeeDo-en. Dat is beter dan telefonisch. Telefonisch is strikt onvoldoende en heeft geen toegevoegde waarde. WeSeeDo is een mooie aanvulling op wat we bieden.

WeSeeDo is behalve handig ook veilig. Hoe hebben jullie je processen geborgd in het kader van de AVG?

Daar hebben we erg veel tijd aan besteed. Dat is een must in ons werk. Documenten gaan via ons eigen platform, een gesloten cliëntvolgsysteem waarin de cliënt samen met de consultant communiceert. Als er iets via de mail moet worden verstuurd, is de bijlage beveiligd met een wachtwoord.

Hoe gaat het tot nu toe met WeSeeDo?

Het punt is dat je altijd afhankelijk bent van de verbinding. Die moet goed zijn. De mensen die we via WeSeeDo spreken, zitten vaak op WiFi en dan is de verbinding niet altijd even geweldig. Over de tool zelf ben ik erg tevreden. Simpeler kan niet, een kind kan de was doen. We maken gebruik van de afsprakenmodule en van de digitale wachtkamerfunctie. Als ik vragen heb, bel ik en dan wordt het direct opgepakt. Korte lijnen en direct antwoord, eigenlijk precies zoals het hoort.

Welk rapportcijfer krijgt WeSeeDo?

9

Zou je WeSeeDo aanbevelen bij je relaties?

Alleen al de afgelopen week hebben jullie 3 organisaties via mij aan de lijn gehad. Dit zijn bedrijven waarmee wij samenwerken en die WeSeeDo goed kunnen gebruiken. Ik beveel WeSeeDo aan zodra ik denk dat ik iemand daarmee een plezier doe.

Welke tips of verbeterpunten heb je voor WeSeeDo?

  1. Vermeld in de uitnodigingsmail voor een gesprek dat WeSeeDo geen data opslaat en AVG-proof is. Want dat is voor de ontvanger van de uitnodiging heel plezierig om te weten. Waar staat die server? En wat wordt er opgeslagen? Loopt het via Amerika?
  2. Voordat de verbinding tot stand komt en voordat jij en de ander elkaar in de ogen kijken, zou het handig zijn om je camera even te kunnen stellen. Omdat hij bijvoorbeeld een klein beetje scheef staat, of omdat je precies voor de banner zit. Het zou fijn zijn om even te kunnen kijken hoe je in beeld komt, vooral omdat wij steeds op andere plekken zitten als we die gesprekken doen.

Bedankt voor het interview en je feedback, Jaap. Je tips staan reeds in onze planning en wordt binnenkort uitgevoerd.

Vriendelijke groet,

WeSeeDo Team