In deze roerige tijden bewijst videotriage via WeSeeDo bij de Huisartsenpost Oosterhout zijn nut. Alle betrokkenen zijn vol lof over het menselijk, gemakkelijk en veilig beeldbellen via WeSeeDo met bellende patiënten. Zij kunnen de urgentie direct beter bepalen met beeld.

De eerste ervaringen laten zien dat vooral hulpvragen bij wonden, verbranding, huidaandoeningen, bloedingen, benauwdheid en zichtbare breuken goed zijn in te schatten op urgentie, hulpinzet en advies. Videotriage is ook erg handig als een andere zorgverlener die bij de patiënt aanwezig is, iets wil laten zien.

De videotriage is erg handig als iemand van de thuiszorg iets wil laten zien. Je kunt dan direct meekijken en instructie geven. Je hoeft er dus geen visite voor te rijden. De directe communicatie maakt het efficiënter voor alle betrokkenen.

Aangezien de HAP Oosterhout niet beschikt over röntgenapparatuur, hoeven patiënten met zichtbare breuken geen tussenstop meer te maken op de HAP en kunnen ze de patiënten digitaal direct doorverwijzen naar de röntgenafdeling in de ziekenhuizen van Breda of Tilburg.

Bovenstaande voorbeelden tonen dat het videoconsult een waardevol instrument is voor de triagisten van de HAP. Verder blijken patiënten het goed te accepteren als te horen krijgen dat ze niet langs hoeven te komen. Ze voelen zich gehoord én gezien. We hebben nog geen enkele klacht gehad over de videotriage. Ook in de dagpraktijk krijgt de HAP positieve feedback van eigen patiënten. Ze waren tevreden met het advies en blij dat ze niet helemaal naar de HAP hoefden te rijden.

Lees meer in het artikel op de website van Medisch Contact.

Met dank aan: dr. Paul Giesen, Lenneke Fleerakkers en het team van Huisartsenpost Oosterhout.