Dietisten beeldbellen WeSeeDo
Esther van der Zwaan, werkzaam bij AVS Diëtisten

Beeldbellen maakt je veel flexibeler. Dat ervaart Esther van der Zwaan, (sport)diëtiste bij AVS Diëtisten. Omdat het Adviesbureau Voeding en Sport door heel Noord-Nederland werkt, was Van der Zwaan op sommige locaties slechts eens in de twee weken aanwezig. Nu kunnen cliënten op een moment naar keuze bij haar terecht.

“Ik werk op locaties in Groningen, Assen, Emmen, Erica en Zwolle. Waar ik voorheen bijvoorbeeld één keer in de zoveel tijd in Zwolle was en iemand dus in drukke periodes pas over een paar weken bij mij terecht kon, kan die nu morgen terecht. Beeldbellen maakt je namelijk veel flexibeler. Ook geeft het je de mogelijkheid om cliënten van verder weg te helpen en het scheelt veel reistijd.

‘Verkouden? Doen we de afspraak even via WeSeeDo’

Videobellen stond nog niet op onze planning, maar heeft door corona echt een boost gekregen. Vooral tijdens de eerste lockdown werden veel afspraken afgezegd, gingen locaties dicht en voelden we onszelf ook niet altijd prettig bij het maken van fysieke afspraken. We krijgen in deze tijd veel afmeldingen van mensen die verkouden zijn. Nu kunnen we zeggen: Prima, doen we de afspraak even via WeSeeDo.

Gemak

Beeldbellen is een enorme uitkomst. Ook na corona blijf ik het zeker gebruiken. In de eerste golf zeiden veel mensen nog dat ze na corona wel weer in de praktijk kwamen. Nu zien we dat mensen het meer gewend zijn en ook het gemak er wel van inzien. Een cliënt met jonge kinderen hoeft niet iedere keer dat ze naar de diëtist gaat weer oppas te regelen.

Chatfunctie

Natuurlijk doen we nog steeds wel gesprekken op locatie, bijvoorbeeld gevoelige gesprekken met cliënten met eetstoornissen of bij sporters die hun vetpercentage willen laten meten. Vooral de ‘checkgesprekken’ – waarbij we een kort gesprek hebben als stok achter de deur – zijn heel goed te doen via videobellen. En het fijne aan WeSeeDo is dat een cliënt niets hoeft te downloaden en het vanaf iedere device kan gebruiken. En dat ik via de chatfunctie bijvoorbeeld websites kan delen is ook mooi. Zo kan ik de sportvoedingspiramide laten zien die we gebruiken, of samen met de cliënt bijvoorbeeld twee soorten muesli vergelijken. Ja, ik kan het aan iedere diëtist aanraden.”