Rob Faijdherbe is eigenaar van Faijdherbe Financieel en Fiscaal Adviseurs gevestigd in Assen en Amsterdam. Rob maakt sinds kort gebruik van WeSeeDo. We hebben hem geïnterviewd over zijn ervaring met onze online videotool voor persoonlijke gesprekken op afstand.

Vertel eens Rob?
Ik woon in Assen, maar werken doe ik in Assen én Amsterdam. Een deel van mijn klanten komt namelijk uit Amsterdam en omgeving. In Assen heb ik een eigen kantoor; in Amsterdam maak ik gebruik van een flexibele werkplek bij Spaces Zuidas. Ik heb mijn klanten vaak aan de telefoon, maar ik vind het prettig om mijn klanten regelmatig te zien. Elkaar fysiek ontmoeten lukt niet altijd. Zeker niet op korte termijn. WeSeeDo is dan de perfecte oplossing.

Hoe ben jij terecht gekomen bij WeSeeDo?
Ik ben vanaf het eerste uur als fiscalist en financieel adviseur bij WeSeeDo betrokken. Hoewel ik moest wennen aan het idee om via WeSeeDo met klanten te communiceren, heb ik gezien welke mogelijkheden WeSeeDo biedt. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe WeSeeDo is uitgegroeid tot een volwaardig communicatieplatform en zie de toegevoegde waarde voor mijn eigen kantoor.

Wat maakt dat je WeSeeDo gebruikt?
Zoals ik al eerder aangaf werk ik in Assen én Amsterdam. Door met klanten af te spreken via WeSeeDo bespaar ik veel reistijd. Tegelijkertijd hebben mijn klanten het gevoel dat ik altijd in de buurt ben. De tweede reden om voor WeSeeDo te kiezen is dat ik vaak gesprekken voer over zaken waarbij je elkaar in de ogen moet kijken. Dat kan dus met deze online tool.

Heb je nog andere aanbieders overwogen?
In het verleden heb ik veel gesprekken gevoerd via Skype en FaceTime. Een nadeel hiervan is dat de verbinding niet altijd optimaal is. Bovendien moet je gesprekspartner Skype hebben geïnstalleerd of in het bezit zijn van een iPhone. Ik ben dienstbaar en ik vind het belangrijk dat mijn klanten zonder moeite met mij kunnen communiceren. Daarom is WeSeeDo ideaal; je hoeft er niets voor te downloaden of te installeren.

Hoe vaak gebruik jij WeSeeDo en hoe heb je dat ervaren?
Inmiddels heb ik WeSeeDo een paar keer gebruikt, maar ik zou er meer gebruik van kunnen maken. Ik moet er waarschijnlijk zelf nog een beetje aan wennen. Ik merk dat klanten van een bepaalde generatie videobellen nog wat ongemakkelijk vinden. Jongere mensen vinden deze manier van communiceren juist prima; voor hen is het as usual.

Heb je het gevoel dat je eerder to the point komt en sneller concrete afspraken maakt over het onderwerp dat wordt besproken?
Van nature kom ik snel ter zake; dat zit in mijn aard. Het verschil tussen een telefoongesprek en een WeSeeDo-gesprek heb ik nog niet kunnen vaststellen. Wel merk ik dat ik door WeSeeDo sneller in de gaten heb of iemand mij begrijpt. Zonder beeld erbij vraag ik mijn klanten vaak: “Kun je het volgen?” Met WeSeeDo hoor je de ander niet alleen, je ziet ook zijn lichaamstaal. Op die non-verbale signalen kan ik nu beter inspelen.

Vraag je na afloop hoe klanten het WeSeeDo-gesprek hebben ervaren?
Jazeker! Mijn klanten geven aan dat ze het als heel prettig ervaren, dat het een fijne manier van contact is én dat het niet moeilijk is. De eerste reactie is vaak: “Oh het werkt, we hebben gelijk contact” of “Oh, is dat alles?” Dat vind ik wel grappig. Bijkomend voordeel is dat je het gesprek begint met een glimlach. Heel fijn als je een nieuwe klant aan de lijn hebt.

Wat brengt het gebruik van WeSeeDo jou?
Het scheelt mij in ieder geval reistijd, al snel twee uur per week. Als ik WeSeeDo vaker ga gebruiken levert me dat nog meer tijdwinst op. Dat geldt ook voor mijn klanten. Als we eraan gewend zijn om WeSeeDo te gebruiken, dan zijn mijn klanten ook eerder geneigd om via WeSeeDo af te spreken. Dat neemt uiteraard niet weg dat ik klanten fysiek blijf ontmoeten. WeSeeDo is een hele mooie aanvulling.

Ga je het gebruik van WeSeeDo uitbreiden?
Op dit moment ben ik de enige die WeSeeDo gebruikt. Mijn collega’s kunnen er ook gebruik van maken, maar dat is nog niet nodig. Als ik meer ervaring heb opgedaan met WeSeeDo, dan wil ik graag een digitaal spreekuur inplannen. Een spreekuur waarvoor klanten zich via een videobutton op mijn website aanmelden. Dat lijkt mij een mooie manier om afspraken te maken met potentiële klanten. Kortom, ik focus me eerst op het klantcontact; daarna ga ik WeSeeDo inzetten als marketingtool.